dinsdag 25 september 2007

Word : afbeeldingen in Word 2003 verkleinen zodat het Word bestand klein blijft

Wanneer we in Word 2003 een afbeelding invoegen die met een digitale camera gemaakt is, dan maken we het Word bestand veel te groot. Als voorbeeld voeg ik deze afbeelding toe:

00afbeelding
Je merkt dat de afbeelding 3,48 MB groot is.
Het invoegen gebeurt via: [Invoegen] , [Afbeelding] , [Uit bestand]
00

01
Nu bewaren we het Word document, ZONDER de afbeelding te bewerken.
Wanneer we de eigenschappen van het bewaarde Word bestand vragen, dan merken we dat dit bestand 3,53 MB groot geworden is, ook al staat er slechts 1 foto in het document.
02
Om dit bestand te verkleinen, klikken we in het Word document twee keer op de afbeelding (dubbelklikken). Het venster [Afbeelding opmaken] verschijnt.
Klik in dit venster op [Comprimeren]
04
Het venster [Afbeelding comprimeren] verschijnt.
Selecteer : toepassen op geselecteerde afbeelding of alle afbeeldingen,
Daarna Resolutie : Web/scherm of Afdrukken
Klik op [Ok]
05
Je krijgt nu een waarschuwing:
Klik op [Toepassen]
06
De afbeelding wordt nu verkleind.

Wanneer we nu hetzelfde document opnieuw opslaan, maar onder een andere naam, dan merken we dat dit Word bestand nog slechts 39 KB klein is.
03
Het Word document is dus 90x kleiner geworden!
Succes met deze tip!

4 opmerkingen:

Willem zei

Dit is nu zoiets dat iedereen verplicht zou moeten leren alvorens met Word te mogen werken!

Anoniem zei

Goede en zeer duidelijke uitleg met voorbeelden, bedankt! Groeten Josien.

Fons zei

Ik tobde al een tijdje met te grote bestanden die niet verzonden konden worden. Word-help hielp me niet verder maar met deze tip is het een fluitje van een cent. Bedankt voor het plaatsen van de informatie.

johanna zei

Sinds ik een jaar geleden noodgedwongen een nieuwe computer moest kopen waar Vista opzit, ipv. XP, kon ik geen documenten meer verkleinen. Aangezien ik alles in Word doe en heel veel met afbeeldingen werk (ik ben kunstschilder met een eigen galerie en bovendien prentenboekenmaker)was het een ramp. Ik kon niets meer met mijn foto's. Nu dus wel. Ongelooflijk bedankt dus.
Johanna

Google+ Volgers

Share/Save/Bookmark

Klik op de foto = openbaar profiel

Volgers

FOTOBLOG ICTwereld

Zoek je betrouwbare webruimte?

Zoeken op ICTwereld weblog